U Koprivnici održana tribina o utjecaju medija na život vjernika
KOPRIVNICA, 3. 3. 2013.
“Utjecaj medija na život vjernika“ naziv je tribine koju je u nedjelju 3. ožujka u Pastoralnom centru župe blaženog Alojzija Stepinca u Koprivnici održao dr. sc. Krunoslav Novak. Dr. Novak je, naime, svećenik Varaždinske biskupije koji je, u rujnu 2012., na Papinskom salezijanskom sveučilištu u Rimu, obranio doktorat iz područja znanosti društvene komunikacije, a sada je profesor na Hrvatskom katoličkom sveučilištu. Ovom tribinom cilj je bio prisutnima usmjeriti pažnju da je potrebno voditi računa o prisutnosti medija u svakodnevnom životu te naglasiti važnost učenja služiti se medijima. Prisutnost medija komunikacije svakodnevno raste te oni nastoje zauzeti svaki prostor našega života. Reklame nam, osim što sugeriraju da nešto trebamo kupiti, nastoje nametnuti određeni stil života, a nerijetko nam na uska vrata i promoviraju nešto s čime se mi možda baš i ne slažemo. U informativnom sadržaju događa se također da nam mediji daju netočne, neispravne, neistinite informacije, a dr. Novak posebnu pažnju usmjerio je i na utjecaj medijskih poruka u sadržajima koji nisu informativni poput filmova i serija koji se neprestano vrte. Čak i kad se radi o nekome sadržaju koji, na prvi pogled, ne šteti našim vjerskim stavovima, trebamo biti oprezni i voditi računa o tome da li taj sadržaj malo po malo dovodi u pitanje neke moje stavove, ne odašilje li poruke koje će nas u našim stavovima pokušati poljuljati. Pred čovjekom vjernikom nalazi se pitanje: Na koji način izaći na kraj s tom masovnom medijskom komunikacijom s kojom se svaki dan susrećem? “Benedikt XVI., ali i Ivan Pavao II. potiču na važnost boravka i postojanja nas vjernika u virtualnom prostoru. Tu je prije svega poticaj mladima da, vrijeme koje provode na Internetu, na društvenim mrežama, provode kvalitetno. Što to znači? Isus je svoje učenike poslao u svijet rekavši im: 'Vi niste od svijeta ali ja vas šaljem u svijet'. U Isusovo vrijeme nije bilo današnjih oblika komunikacije, ali danas često govorimo o virtualnom svijetu ili o virtualnom ambijentu. Ja bih rekao da Isus nas danas također šalje u taj virtualni ambijent. Kaže, 'vi niste od toga svijeta, ali budite u tom svijetu nazočni - Kao sol zemlje i kao svjetlost svijeta'“, poručio je dr. Novak. Također, dotaknuo se i pitanja istine u medijima te objasnio kako se često događa da su mediji uvjetovani određenim lobijima, uredničkim programima i politikama, i gdje su oni dužni donijeti određeni sadržaj i njega opravdati. “Kada se rade teme vezane uz Crkvu i vjeru možemo primijetiti da se radi vrlo kritički i da se mnoge deontološke zakonitosti ili pravila deontološkog kodeksa ne poštuju. Kada se u Crkvi dogodi bilo kakav problem, koji često puta nije niti do kraja provjeren, navodi se ime i prezime svećenika, časne sestre, vjeroučitelja. Zatim, točnu adresu i točno gdje se što događa. Deontologija medija to ne dopušta i ne podržava. Često puta, sklonost takvom pristupu i takvim medijskim načinima komuniciranja u Crkvi i nas vjernike stavlja i dovodi u stav da smo pomalo rezervirani prema tome. Nedavno istraživanje je pokazalo da se novinarima jako malo vjeruje, a ja bih se usudio reći da za to često puta nisu sami novinari krivi“, naglasio je dr. Novak. U svome izlaganju osvrnuo se i na najpoznatiju internetsku tražilicu Google, te sve rašireniju izreku 'Google zna sve', no dovodi u pitanje njegovu ispravnost i kvalitetu u našim traženjima, jer on ne funkcionira po principu kvalitete informacija nego po principu popularnosti određenih sadržaja. U našim konkretnim međuljudskim odnosima trebamo voditi računa upravo o tome, da nam za kvalitetu vrijednosti našega života, ne može odgovor dati niti jedan medij, niti jedna društvena mreža. Dr. Novak istaknuo je i kako je “važno znati da, kada komuniciramo, bilo osobno, bilo putem medija, moja riječ je ona koja je uvijek stvarateljska. Ili ona koja stvara nešto pozitivno u drugome čovjeku, ili ona koja to pozitivno razara, dovodi u pitanje, ugrožava njezinu vrijednost, kvalitetu njegovoga života. Neka nam ova misao, upravo onda kada vodimo računa o tome kako koristimo medije, bude uvijek na prvome mjestu. Da moja riječ i moja misao nikada ne bude ona koja se udaljava od Božje misli, a Bog nas je pozvao na ljubav, kao što je zapisano u Ivanovom evanđelju, jer Bog je ljubav.“ Kroz izlaganje dr. Novak neprestano je stavljao naglasak na to da mediji na nas imaju vrlo moćan utjecaj, a činjenica je da se mi od njih i ne možemo izolirati. Mediji komunikacije jednostavno postoje, oni su oko nas i mi smo postali dio nekih medijskih proizvoda. Činjenica je da, napose mladi ljudi, ali i odrasli koji koriste društvene mreže, tamo borave i na njima provode vrijeme. Izolirati se od toga ne bi ni bilo dobro za naš osobni niti društveni razvoj, jer je za današnje funkcioniranje jednostavno potrebno da te stvari poznajemo. Napokon, postoje puno kvalitetnih sadržaja koje nam mediji nude. Ono što je potrebno jest naučiti ne dopustiti da medijske poruke u nama poljuljaju naš vjernički identitet. Na kraju, dr. Novak dotaknuo se i rezultata istraživanja koje je proveo s mladima na području Varaždinske biskupije za svoj doktorat u kojem je pisao o religioznom identitetu mladih, te kako medijska i interpersonalna komunikacija utječu na izgradnju identiteta. Istraživanje je pokazalo da je mladim ljudima obitelj jako važna te da oni u obitelj imaju povjerenja, ali onoliko koliko vide da njihovi roditelji zajedno s njima čine ono što oni od svojih adolescenata traže. “Često nam se čini kod mladih, adolescenata, tinejdžera, da nas oni ne slušaju. Možda ne slušaju naše riječi, ali “slušaju očima“ ono što mi činimo i kako živimo. I tu je jedna velika istina koju je čovjek, a vjerujem i roditelj svaki na svoj način, u svojem iskustvu života iskusio, isprobao i vidio. To ne znači, ako se djeca i okrenu od onoga kako smo ih učili, da si ne bi predbacivali 'ja sam pogriješio, a uvijek sam živio onako'. Postoje različiti elementi života koji utječu na odluke mladih ljudi i na njihova opredjeljenja. Jedan vrlo bitan je obitelj, ali ima i drugih. Susreću ih i u školi“, rekao je dr. Novak. U istraživanju se također vidjelo da oni koji imaju manju kvalitetu obiteljskog odnosa više vjeruju medijima. “Danas se događa da djeca diktiraju kako će se stvari događati i na koji način će funkcionirati. Nije moguće da dijete zna bolje od mene odraslog. To je zamka u koju mi upadamo vrlo lako pogotovo kad se radi o internetu tj. kompjuteru. Tu često govorimo da djeca znaju bolje od nas. Oni znaju tehnički koristiti kompjuter, znaju pronaći bilo koji sadržaj koji vama padne na pamet na Internetu kojeg vi ne znate pronaći, ali oni s tim sadržajem ne znaju baratati, ne znaju upravljati kvalitetom tog sadržaja. To može biti izazov za odrasle, pa i za bake i za djedove: 'ajde pokaži mi', pa kad sjedite pored njega i vidite što to ono gleda, moći ćete barem znati s čime se bavi vaše dijete. Jer puštati dijete u taj virtualni prostor Interneta, isto je kao da kažete da se ide igrati na igralište na kojem su mine. Usporedba je fatalna, ali ako dijete ne zna kartu, kako će zaobići mine? Zato je važno da imamo tu svijest prvo u obitelji, da imamo autoritet kojega možda nećemo manifestirati, pogotovo kod adolescenata, onime što govorimo nego onime što činimo. S druge strane, ako imamo autoritet, trebamo nastojati činiti i čuvati to povjerenje s mladima. Tako da i mi njima pokažemo i dopustimo da oni nas nauče ono što mi ne znamo. Mediji su oko nas moramo ih koristiti, ali odgovorno. I za sebe i za zajednicu u kojoj živimo“, zaključio je dr. Novak. Iva Kuzmić
|
|