7. nedjelja kroz godinu A
Sveti budite!
„Budite dakle savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski!“ Isusova je poruka za nas na kraju nedjeljnog evanđelja. No i Pavao nam u drugom čitanju govori: „Hram je Božji svet, a to ste vi.“, a pozivu na svetost pridružuje se i pisac Levitskog zakonika preko kojega nas Bog poziva na svetost: „Sveti budite! Jer sam svet ja, Gospodin, Bog vaš!“
Nadovezujući se na prošlotjedni Isusov govor o ispunjenju Starog zakona, Služba riječi nam ove nedjelje još jasnije podcrtava kako se ispunjenje Zakona događa u svetosti života, u nastojanju da budemo Božji, da budemo savršeni kao On.
I ovaj puta Isus je konkretan u svojim primjerima koji su artikulirani kroz dvije suprotstavljenosti: „čuli ste da je rečeno – a ja vam kažem“. Uz ovu „čuli ste da je rečeno“ Isus navodi nekoliko konkretnih situacija nasilja, otimanja i prisile kojima i mi danas svjedočimo u međuljudskim odnosima. Stari zavjet je za takve situacije imao vrlo ljudski odgovor osvete: „Oko za oko, zub za zub“. Isus naprotiv vrlo ozbiljnim riječima „a ja vam kažem“ daje rješenje za te situacije. I ne samo izvanjsko rješenje kakav stav zauzeti u odnosu na nasilnike, nego traži unutarnju promijenu i stav srca: „Čuli ste da je rečeno: Ljubi svoga bližnjega, a mrzi neprijatelja. A ja vam kažem: Ljubite neprijatelje, molite za one koji vas progone da budete sinovi svoga Oca koji je na nebesima, jer on daje da sunce njegovo izlazi nad zlima i dobrima i da kiša pada pravednicima i nepravednicima.“ (Mt 5, 43-45)
Još jedna rečenica koja budi interes u ovom evanđeoskom odlomku jest ona kojom se Isus nadovezuje na starozavjetno pravilo „oko za oko, zub za zub“. Isus u nastavku kaže: „Ne opirite se Zlomu!“ Na prvi pogled djeluje zbunjujuće, no zasigurno Isus od nas ne traži da se prepustimo Zlomu, upravo suprotno. Ovom rečenicom Isus nam jasno daje do znanja da su djela nasilja, pljačke, prisile djela Zloga, ali kako se protiv Zloga ne možemo boriti njegovim djelima i metodama, uzvaraćanje na zlo po principu „oko za oko, zub za zub“ nije pravo odupiranje Zlomu.
Gledajući svijet oko sebe postaje nam jasno da se Zlomu i njegovom djelovanju u svijetu ne možemo oduprijeti ni ljudskim, pravnim i kaznenim metodama uređenih demokratskih društava. Nasilje se ne može riješiti nasiljem, niti mržnja mržnjom. Zli pobjeđuje svaki puta kada se dajemo zavesti onime što nam nudi; dobitak, slava, vlast, moć, ugled, kada mi sami postajemo mjerilo stvari. Rješenje koje Isus nudi je da u svom srcu iskorijenimo prisutnost Zloga tako što će naše srce postati hram Duha Svetoga. Neophodna nam je milost Duha Svetoga koji nam može pomoći da usvojimo i živimo logiku Božje mudrosti, logiku ljubavi prema svima, pa i neprijateljima.
Anita Treščec
„Budite dakle savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski!“ Isusova je poruka za nas na kraju nedjeljnog evanđelja. No i Pavao nam u drugom čitanju govori: „Hram je Božji svet, a to ste vi.“, a pozivu na svetost pridružuje se i pisac Levitskog zakonika preko kojega nas Bog poziva na svetost: „Sveti budite! Jer sam svet ja, Gospodin, Bog vaš!“
Nadovezujući se na prošlotjedni Isusov govor o ispunjenju Starog zakona, Služba riječi nam ove nedjelje još jasnije podcrtava kako se ispunjenje Zakona događa u svetosti života, u nastojanju da budemo Božji, da budemo savršeni kao On.
I ovaj puta Isus je konkretan u svojim primjerima koji su artikulirani kroz dvije suprotstavljenosti: „čuli ste da je rečeno – a ja vam kažem“. Uz ovu „čuli ste da je rečeno“ Isus navodi nekoliko konkretnih situacija nasilja, otimanja i prisile kojima i mi danas svjedočimo u međuljudskim odnosima. Stari zavjet je za takve situacije imao vrlo ljudski odgovor osvete: „Oko za oko, zub za zub“. Isus naprotiv vrlo ozbiljnim riječima „a ja vam kažem“ daje rješenje za te situacije. I ne samo izvanjsko rješenje kakav stav zauzeti u odnosu na nasilnike, nego traži unutarnju promijenu i stav srca: „Čuli ste da je rečeno: Ljubi svoga bližnjega, a mrzi neprijatelja. A ja vam kažem: Ljubite neprijatelje, molite za one koji vas progone da budete sinovi svoga Oca koji je na nebesima, jer on daje da sunce njegovo izlazi nad zlima i dobrima i da kiša pada pravednicima i nepravednicima.“ (Mt 5, 43-45)
Još jedna rečenica koja budi interes u ovom evanđeoskom odlomku jest ona kojom se Isus nadovezuje na starozavjetno pravilo „oko za oko, zub za zub“. Isus u nastavku kaže: „Ne opirite se Zlomu!“ Na prvi pogled djeluje zbunjujuće, no zasigurno Isus od nas ne traži da se prepustimo Zlomu, upravo suprotno. Ovom rečenicom Isus nam jasno daje do znanja da su djela nasilja, pljačke, prisile djela Zloga, ali kako se protiv Zloga ne možemo boriti njegovim djelima i metodama, uzvaraćanje na zlo po principu „oko za oko, zub za zub“ nije pravo odupiranje Zlomu.
Gledajući svijet oko sebe postaje nam jasno da se Zlomu i njegovom djelovanju u svijetu ne možemo oduprijeti ni ljudskim, pravnim i kaznenim metodama uređenih demokratskih društava. Nasilje se ne može riješiti nasiljem, niti mržnja mržnjom. Zli pobjeđuje svaki puta kada se dajemo zavesti onime što nam nudi; dobitak, slava, vlast, moć, ugled, kada mi sami postajemo mjerilo stvari. Rješenje koje Isus nudi je da u svom srcu iskorijenimo prisutnost Zloga tako što će naše srce postati hram Duha Svetoga. Neophodna nam je milost Duha Svetoga koji nam može pomoći da usvojimo i živimo logiku Božje mudrosti, logiku ljubavi prema svima, pa i neprijateljima.
Anita Treščec