U molitvi i sabranosti u varaždinskoj katedrali slavljeni obredi Muke Gospodnje
VARAŽDIN, 19. 4. 2019.
Varaždinski biskup Josip Mrzljak predvodio je na Veliki petak, dan spomena Kristove muke i smrti, obrede Muke Gospodnje u katedrali Uznesenja BDM u Varaždinu.
Kako na Veliki petak, zapovijedani post i nemrs, u Katoličkoj Crkvi nema euharistijske službe, slave se isključivo obredi Muke Gospodnje. Tako je u varaždinskoj katedrali mons. Josip Mrzljak predvodio obrede Muke Gospodnje i to u zajedništvu s kanonicima Stolnog kaptola; preč. Josipom Koprekom, preč. Damirom Bobovcem i preč. Mariom Kopjarom, zatim s preč. Ivanom Rakom, kancelarom Varaždinske biskupije, vlč. Markom Domiterom te bogoslovima i brojim vjernicima iz Varaždina i drugih krajeva. Obrede Muke Gospodnje je za osobe oštećena sluha na hrvatskom znakovni jezik prevodio vlč. Leonardo Šardi, povjerenik za pastoral osoba s invaliditetom i njihovih obitelji Varaždinske biskupije.
U prvom dijelu, Službi riječi, nakon odlomka iz Knjige proroka Izaije i Poslanice Hebrejima pjevana je “Muka Gospodina našega Isusa Krista po Ivanu”. Vlč. Marko Domiter (Isus) i preč. Josip Koprek (evanđelist) uz pomoć su katedralnih pjevača približili vjernicima Isusove posljednje sate zemaljskog života.
Svoju propovijed sabranim vjernicima biskup je posvetio razmišljanju o tome kako na Veliki petak slušamo izvještaj Isusove muke koju je zabilježio evanđelist Ivan kao svjedok tih događaja. Ivan je zapisao da i mi vjerujemo, to je čin naše vjere, dodao je biskup, te razmatrao nad razgovorom, odnosno ispitivanjem, između Isusa i Pilata o kralju i kraljevstvu.
- Na Pilatovo pitanje je li on kralj, Isus odgovara potvrdno. Pilat se smijao i čudio, jer kraljevi imaju zlatne, a ne trnove krune. Ali Isus odgovara kako njegovo kraljevstvo nije odavde. Isusovo kraljevstvo i ono kraljevstvo o kojem razgovaraju Pilat i njegovi suvremenici, to su dva suprotna svijeta. Dva svijeta koja se sukobljuju neprestano kroz cijelu povijest do dana današnjega. To su dvije stvarnosti. Dvije vlasti; jedna je ovozemaljska, a druga je ona prava, vlast Stvoritelja koji šalje svoju Riječ na zemlju te nas želi uvesti u svoje kraljevstvo. No, to je kraljevstvo, dakako, sasvim drugačije od zemaljskog kraljevstva i njegovih propisa, zakona i ustava. To je kraljevstvo dobrote, ljubavi, mira i istine. Kraljevstvo svih vrijednosti kojima čovjek teži, a Isus čovjeku pokazuje put prema tom kraljevstvu. Kada molimo u Očenašu ‘dođi kraljevstvo tvoje’, molimo da u nama prevlada zakonitost Božjeg kraljevstva. Sukob između Isusa i Pilata, taj sukob između dva svijeta, se odvija i danas. Isusa izruguju, stavljaju ga na križ kao na kraljevsko prijestolje. A Isus širi na križu ruke, kao da nas želi pozvati u svoje kraljevstvo. No, da bi se to kraljevstvo potpuno ostvarilo u vječnosti, treba ga ostvarivati ovdje na zemlji - kazao je varaždinski biskup.
Služba riječi obreda Muke Gospodnje završila je velikom i posebnom molitvom vjernika u kojoj je biskup molio za potrebe Crkve, za Svetog Oca Franju, sve biskupe, svećenike i đakone Crkve, kao i za sav vjerni narod, za katekumene, za zajedništvo svih koji vjeruju u Krista, za Židove ‘kojima je Bog prvima govorio i dao obećanja’, za sve one koji ne vjeruju u Krista ‘da ih Duh Sveti rasvijetli i privede na put spasenja’, za one koji Boga ne priznaju ‘da iskreno slijede glas savjesti i tako prispiju k Bogu - Ocu sviju ljudi’, za sve državne poglavare ‘da Gospodin upravi u njih srce po svojoj volji, da traže mir i slobodu svih ljudi, da Bog očisti svijet od svih zabluda, bolesti ukloni, glad odagna, otvori tamnice i razriješi okove, dade sigurnost putnicima, povratak iseljenicima, bolesnima zdravlje, a umirućima vječno spasenje’.
U središnjem dijelu Obreda Muke Gospodnje, nakon molitve, svi vjernici imali su prilike pojedinačno se pokloniti Križu. Liturgija je zaključena svetom pričesti hostijama posvećenima na Misi Večere Gospodnje, dan ranije na Veliki četvrtak.
Vjernici su se zatim, u tišini, molitvi i promišljanju razišli svojim kućama, a cijela je Crkva uronila u tišinu iščekivanja Uskrsnuća.
Varaždinski biskup Josip Mrzljak predvodio je na Veliki petak, dan spomena Kristove muke i smrti, obrede Muke Gospodnje u katedrali Uznesenja BDM u Varaždinu.
Kako na Veliki petak, zapovijedani post i nemrs, u Katoličkoj Crkvi nema euharistijske službe, slave se isključivo obredi Muke Gospodnje. Tako je u varaždinskoj katedrali mons. Josip Mrzljak predvodio obrede Muke Gospodnje i to u zajedništvu s kanonicima Stolnog kaptola; preč. Josipom Koprekom, preč. Damirom Bobovcem i preč. Mariom Kopjarom, zatim s preč. Ivanom Rakom, kancelarom Varaždinske biskupije, vlč. Markom Domiterom te bogoslovima i brojim vjernicima iz Varaždina i drugih krajeva. Obrede Muke Gospodnje je za osobe oštećena sluha na hrvatskom znakovni jezik prevodio vlč. Leonardo Šardi, povjerenik za pastoral osoba s invaliditetom i njihovih obitelji Varaždinske biskupije.
U prvom dijelu, Službi riječi, nakon odlomka iz Knjige proroka Izaije i Poslanice Hebrejima pjevana je “Muka Gospodina našega Isusa Krista po Ivanu”. Vlč. Marko Domiter (Isus) i preč. Josip Koprek (evanđelist) uz pomoć su katedralnih pjevača približili vjernicima Isusove posljednje sate zemaljskog života.
Svoju propovijed sabranim vjernicima biskup je posvetio razmišljanju o tome kako na Veliki petak slušamo izvještaj Isusove muke koju je zabilježio evanđelist Ivan kao svjedok tih događaja. Ivan je zapisao da i mi vjerujemo, to je čin naše vjere, dodao je biskup, te razmatrao nad razgovorom, odnosno ispitivanjem, između Isusa i Pilata o kralju i kraljevstvu.
- Na Pilatovo pitanje je li on kralj, Isus odgovara potvrdno. Pilat se smijao i čudio, jer kraljevi imaju zlatne, a ne trnove krune. Ali Isus odgovara kako njegovo kraljevstvo nije odavde. Isusovo kraljevstvo i ono kraljevstvo o kojem razgovaraju Pilat i njegovi suvremenici, to su dva suprotna svijeta. Dva svijeta koja se sukobljuju neprestano kroz cijelu povijest do dana današnjega. To su dvije stvarnosti. Dvije vlasti; jedna je ovozemaljska, a druga je ona prava, vlast Stvoritelja koji šalje svoju Riječ na zemlju te nas želi uvesti u svoje kraljevstvo. No, to je kraljevstvo, dakako, sasvim drugačije od zemaljskog kraljevstva i njegovih propisa, zakona i ustava. To je kraljevstvo dobrote, ljubavi, mira i istine. Kraljevstvo svih vrijednosti kojima čovjek teži, a Isus čovjeku pokazuje put prema tom kraljevstvu. Kada molimo u Očenašu ‘dođi kraljevstvo tvoje’, molimo da u nama prevlada zakonitost Božjeg kraljevstva. Sukob između Isusa i Pilata, taj sukob između dva svijeta, se odvija i danas. Isusa izruguju, stavljaju ga na križ kao na kraljevsko prijestolje. A Isus širi na križu ruke, kao da nas želi pozvati u svoje kraljevstvo. No, da bi se to kraljevstvo potpuno ostvarilo u vječnosti, treba ga ostvarivati ovdje na zemlji - kazao je varaždinski biskup.
Služba riječi obreda Muke Gospodnje završila je velikom i posebnom molitvom vjernika u kojoj je biskup molio za potrebe Crkve, za Svetog Oca Franju, sve biskupe, svećenike i đakone Crkve, kao i za sav vjerni narod, za katekumene, za zajedništvo svih koji vjeruju u Krista, za Židove ‘kojima je Bog prvima govorio i dao obećanja’, za sve one koji ne vjeruju u Krista ‘da ih Duh Sveti rasvijetli i privede na put spasenja’, za one koji Boga ne priznaju ‘da iskreno slijede glas savjesti i tako prispiju k Bogu - Ocu sviju ljudi’, za sve državne poglavare ‘da Gospodin upravi u njih srce po svojoj volji, da traže mir i slobodu svih ljudi, da Bog očisti svijet od svih zabluda, bolesti ukloni, glad odagna, otvori tamnice i razriješi okove, dade sigurnost putnicima, povratak iseljenicima, bolesnima zdravlje, a umirućima vječno spasenje’.
U središnjem dijelu Obreda Muke Gospodnje, nakon molitve, svi vjernici imali su prilike pojedinačno se pokloniti Križu. Liturgija je zaključena svetom pričesti hostijama posvećenima na Misi Večere Gospodnje, dan ranije na Veliki četvrtak.
Vjernici su se zatim, u tišini, molitvi i promišljanju razišli svojim kućama, a cijela je Crkva uronila u tišinu iščekivanja Uskrsnuća.
Goran Damjanić