Doc. dr. sc. Krunoslav Novak s HKS-a na susretu svećenika govorio o svećeničkoj komunikaciji s medijima
VARAŽDIN, 6. 11. 2017.
U ponedjeljak 6. studenoga u dvorani Pastoralnog centra u Varaždinu održao se redoviti mjesečni susret svećenika Varaždinske biskupije. Gost susreta bio je doc. dr. sc. Krunoslav Novak s Odjela za komunikologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta koji je održao predavanje “Svećenik i komunikacija s medijima i u medijima”.
Okupljene svećenike, na čelu s varaždinskim biskupom Josipom Mrzljakom, nakon molitve Srednjeg časa najprije je srdačno pozdravio generalni vikar Varaždinske biskupije, Antun Perčić.
Nastup u medijima kao navjestiteljska dimenzija
Dr. sc. Krunoslav Novak, docent na HKS-u, svećenik Varaždinske biskupije rodom iz župe Selnica, govorio je braći svećenicima o stvarima na koje valja obratiti pozornost prilikom komunikacije u medijima i odnosu s medijskim djelatnicima. Uvodno je prikazao na temelju primjera iz novina, kako svećenici Varaždinske biskupije imaju puno prostora u medijima, a time i dovoljno prilike govoriti na različitim razinama u medijima.
Govoreći o tome kako bi svaki nastup svećenika u medijima trebao imati navjestiteljsku dimenziju, istaknuo je tri razine komunikacije svećenika u medijima i s medijima: svećenik kao korisnik medija, zatim svećenik kao sugovornik medija te svećenik i njegov nastup u medijima. Činjenica da svećenici najčešće nisu trenirani u komunikaciji, ne znači da ne znaju dobro komunicirati. Često se dobro služe vlastitim resursima i sposobnostima, koje u današnje vrijeme mladi često zamjenjuju korištenjem tehnologije. Na temelju slikovitog prikaza kako kap crvene boje stavljena u čašu vode, zauzima svu vodu, docent Novak istaknuo je kako mediji danas oblikuju ambijent u kojem živimo te njihova pozitivna ili negativna uloga često ovisi o načinu na koji ih koristimo.
"Predstavljate sebe, ali i Crkvu"
Govoreći o mogućnosti da svećenik bude sugovornik medija, dr. sc. Novak spomenuo je misao Pierrea Babina, francuskog redovnika koji se bavio proučavanjem načina kako putem medija naviještati Radosnu vijest. “Ono što ste naučili u sjemeništu samo je jedan mali dio onoga što čini sadržaj poruke. Temeljno se ne nalazi u onome što govoriš, nego u onome što jesi. Mediji ne čine drugo nego ističu, naglašavaju i pojačavaju ono što jesi.” - tako Babin. Nadovezavši se na Babinovu misao, rekao je da mediji ne naglašavaju cjelokupni dio onoga što jesmo. Oni često fragmentiraju stvarnost uzimajući samo dio onoga što mi jesmo. Zbog toga je važno da budemo pozorni na to da u javnosti ne predstavljamo samo sebe, već i Crkvu i ono što smo kao službenici Crkve pozvani činiti. Potrebno je i u prikazivanju svojih osobnih elemenata u kontaktu s medijima uvijek usmjeriti na zaključak da su i oni usmjereni na služenje drugima po daru svećeništva.
Poruka, kada je poslana, prestaje biti naše vlasništvo
Nastavivši govoriti o oprezu potrebnom prilikom javne komunikacije, docent Novak prikazao je prilog iz dnevnika jedne nacionalne televizije, u kojem je jedan župnik predstavljen u negativnom kontekstu. Na temelju video isječka, docent Novak istaknuo je kako ono što smo javno objavili, otisnuli ili rekli javno, više nije samo naše vlasništvo. Ono postaje predmet koji ljudi tada preoblikuju, dijele i ponekad stvaraju svoju interpretaciju poruke. Upravo se to često događa u našem susretu s medijima. Oni često ne prenose samo informaciju koju su dobili, već ju oblikuju i određuju način na koji će biti predstavljena. Zbog toga je važno, upozorio je docent Novak, u suradnji s novinarima razumjeti i ispitati njihova očekivanja, zatim sa svoje strane odrediti kriterije i prioritete, te istaknuti zahtjev za autorizacijom teksta prije njegove javne objave. Nadalje, potrebno je ispitati prostor, odnosno vrijeme objave te voditi računa o tome tko su adresati poruke. Docent Novak dodao je kako je iznimno važno, u vizualnoj prezentaciji u medijima pripaziti na prikladno i pristojno odijevanje, kojim također prikazujemo i vlastiti svećenički identitet.
Medijski prostor koristiti za dobro!
Na kraju svog predavanja docent Novak zaključio je kako je važno da javne poruke svećenika i nastup u medijima budu pozitivni, jer negativan govor u medijima o sebi i ljudima koji smo poslani, ne doprinosi boljem međusobnom razumijevanju.
Prije samoga kraja, biskup Mrzljak je braći svećenicima poručio kako je u tijeku priprema za Svjetski dan siromašnih, 19. studenoga, a vezano za medije, potaknuo ih je da budu prisutni putem medija gdje također mogu pastoralno i evangelizacijski djelovati. Susret je tradicionalno završio molitvom koju je predvodio biskup.
U ponedjeljak 6. studenoga u dvorani Pastoralnog centra u Varaždinu održao se redoviti mjesečni susret svećenika Varaždinske biskupije. Gost susreta bio je doc. dr. sc. Krunoslav Novak s Odjela za komunikologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta koji je održao predavanje “Svećenik i komunikacija s medijima i u medijima”.
Okupljene svećenike, na čelu s varaždinskim biskupom Josipom Mrzljakom, nakon molitve Srednjeg časa najprije je srdačno pozdravio generalni vikar Varaždinske biskupije, Antun Perčić.
Nastup u medijima kao navjestiteljska dimenzija
Dr. sc. Krunoslav Novak, docent na HKS-u, svećenik Varaždinske biskupije rodom iz župe Selnica, govorio je braći svećenicima o stvarima na koje valja obratiti pozornost prilikom komunikacije u medijima i odnosu s medijskim djelatnicima. Uvodno je prikazao na temelju primjera iz novina, kako svećenici Varaždinske biskupije imaju puno prostora u medijima, a time i dovoljno prilike govoriti na različitim razinama u medijima.
Govoreći o tome kako bi svaki nastup svećenika u medijima trebao imati navjestiteljsku dimenziju, istaknuo je tri razine komunikacije svećenika u medijima i s medijima: svećenik kao korisnik medija, zatim svećenik kao sugovornik medija te svećenik i njegov nastup u medijima. Činjenica da svećenici najčešće nisu trenirani u komunikaciji, ne znači da ne znaju dobro komunicirati. Često se dobro služe vlastitim resursima i sposobnostima, koje u današnje vrijeme mladi često zamjenjuju korištenjem tehnologije. Na temelju slikovitog prikaza kako kap crvene boje stavljena u čašu vode, zauzima svu vodu, docent Novak istaknuo je kako mediji danas oblikuju ambijent u kojem živimo te njihova pozitivna ili negativna uloga često ovisi o načinu na koji ih koristimo.
"Predstavljate sebe, ali i Crkvu"
Govoreći o mogućnosti da svećenik bude sugovornik medija, dr. sc. Novak spomenuo je misao Pierrea Babina, francuskog redovnika koji se bavio proučavanjem načina kako putem medija naviještati Radosnu vijest. “Ono što ste naučili u sjemeništu samo je jedan mali dio onoga što čini sadržaj poruke. Temeljno se ne nalazi u onome što govoriš, nego u onome što jesi. Mediji ne čine drugo nego ističu, naglašavaju i pojačavaju ono što jesi.” - tako Babin. Nadovezavši se na Babinovu misao, rekao je da mediji ne naglašavaju cjelokupni dio onoga što jesmo. Oni često fragmentiraju stvarnost uzimajući samo dio onoga što mi jesmo. Zbog toga je važno da budemo pozorni na to da u javnosti ne predstavljamo samo sebe, već i Crkvu i ono što smo kao službenici Crkve pozvani činiti. Potrebno je i u prikazivanju svojih osobnih elemenata u kontaktu s medijima uvijek usmjeriti na zaključak da su i oni usmjereni na služenje drugima po daru svećeništva.
Poruka, kada je poslana, prestaje biti naše vlasništvo
Nastavivši govoriti o oprezu potrebnom prilikom javne komunikacije, docent Novak prikazao je prilog iz dnevnika jedne nacionalne televizije, u kojem je jedan župnik predstavljen u negativnom kontekstu. Na temelju video isječka, docent Novak istaknuo je kako ono što smo javno objavili, otisnuli ili rekli javno, više nije samo naše vlasništvo. Ono postaje predmet koji ljudi tada preoblikuju, dijele i ponekad stvaraju svoju interpretaciju poruke. Upravo se to često događa u našem susretu s medijima. Oni često ne prenose samo informaciju koju su dobili, već ju oblikuju i određuju način na koji će biti predstavljena. Zbog toga je važno, upozorio je docent Novak, u suradnji s novinarima razumjeti i ispitati njihova očekivanja, zatim sa svoje strane odrediti kriterije i prioritete, te istaknuti zahtjev za autorizacijom teksta prije njegove javne objave. Nadalje, potrebno je ispitati prostor, odnosno vrijeme objave te voditi računa o tome tko su adresati poruke. Docent Novak dodao je kako je iznimno važno, u vizualnoj prezentaciji u medijima pripaziti na prikladno i pristojno odijevanje, kojim također prikazujemo i vlastiti svećenički identitet.
Medijski prostor koristiti za dobro!
Na kraju svog predavanja docent Novak zaključio je kako je važno da javne poruke svećenika i nastup u medijima budu pozitivni, jer negativan govor u medijima o sebi i ljudima koji smo poslani, ne doprinosi boljem međusobnom razumijevanju.
Prije samoga kraja, biskup Mrzljak je braći svećenicima poručio kako je u tijeku priprema za Svjetski dan siromašnih, 19. studenoga, a vezano za medije, potaknuo ih je da budu prisutni putem medija gdje također mogu pastoralno i evangelizacijski djelovati. Susret je tradicionalno završio molitvom koju je predvodio biskup.
Goran Damjanić